Wat is Sjipit

Sjipit is het eerste online platform in Nederland dat jouw zending koppelt aan een geverifieerde vervoerder die toch al die kant op gaat. Snel, makkelijk en flexibel.

Is Sjipit gratis?

Sjipit wordt voorlopig gratis aangeboden. In 2019 wordt de implementatie van een verdienmodel verwacht. 

Wat moet ik doen om goederen te (laten) vervoeren?

Het platform brengt aanbieders en vervoerders van goederen bij elkaar op basis van locaties en bestemmingen die zij op het platform hebben aangegeven. In de app vul je je locatie en/of bestemming in, waardoor vraag en aanbod voor vervoer met elkaar in contact kunnen worden gebracht. Bekijk de uitleg van de Sjipit-app.

Krijg ik voor het vervoeren van goederen betaald? En door wie?

Ondernemers die beschikken over een geldig en aantoonbaar KvK-nummer mogen vervoeren via de app van Sjipit. Deze vervoerders, ook wel Sjippers genoemd, kunnen een vergoeding vragen aan de aanbieder. De aanbieder en vervoerder komen zodoende onderling een vergoeding overeen waarin Sjipit geen rol heeft. Betaling geschiedt op basis van onderlinge afspraken (facturatie etc.) zoals de ondernemer gewend is.

Wat is er zo bijzonder aan Sjipit?

Het duurzame karakter én het kostenvoordeel voor zowel de aanbieder als de vervoerder staat voorop. Een vervoerder genereert extra inkomsten op ritten die hij of zij tóch al zou rijden en de aanbieder profiteert hiervan, omdat de kosten die eventueel in rekening gebracht worden vaak lager zijn dan traditionele transportdiensten. Sjipit is simpel, duurzaam en efficiënt waardoor het platform geschikt is voor vrijwel iedereen. Geen lege kilometers meer voor vervoerders. 

Als ik ben ingegaan op een bod van een vervoerder, zit ik er dan aan vast?

De afspraken en het gehele logistieke proces vinden plaats via direct contact zodra beide partijen akkoord zijn gegaan met de prijs. Wanneer een vervoerder via de sjipit-app een prijs biedt voor het vervoeren van een zending, en de aanbieder van deze zending "klikt" op accepteer, dan kan de uiteindelijke deal met elkaar altijd geannuleerd worden, immers: wanneer beide partijen na wederzijds akkoord met elkaar contact hebben en er blijkt dat de eisen en wensen niet overeenkomen met de eerste informatie in de geplaatste zending, dan is het wenselijk dat zowel de aanbieder alsook de vervoerder alsnog van de opdracht af kunnen zien. Dit is dan ook het geval. 

Kan ik elk transportmiddel gebruiken?

Ja, ieder transportmiddel dat wettelijk is toegestaan mag worden ingezet.

Met wie werkt Sjipit samen?

Sjipit gelooft in partnership en de deel-economie en heeft de ambitie om (in de toekomst) samen te werken met online marktplaatsen, internetveilingen, kringloopwinkels en alle andere partijen en individuen die behoefte hebben aan vervoer. 

Waarom zou ik mijn goederen mee geven aan iemand die ik niet ken?

Sjipit heeft er bewust voor gekozen dat alleen ondernemers met een geldig en aantoonbaar KvK-nummer zich kunnen aanmelden als vervoerder bij Sjipit. Wij gaan er vanuit dat deze ondernemers in staat zijn om zakelijk en professioneel met opdrachten om te gaan. Daarnaast zijn deze ondernemers door Sjipit "gescreend" en wordt niet elke willekeurige inschrijving automatisch goedgekeurd: hier gaat eerst een validatie-proces vanuit Sjipit aan vooraf. 

Kan ik ook via de website van Sjipit zendingen plaatsen?

Het plaatsen van zendingen aan potentiële vervoerders is mogelijk via de app maar ook de website van Sjipit. Vervoerders werken vooralsnog enkel met de mobiele app. 

Zijn mijn goederen verzekerd tijdens het vervoer?

Sjipit heeft bewust gekozen om gebruik te maken van ondernemers met een geldig kamer van koophandel-nummer. Deze vervoerders hebben over het algemeen hun zaken goed op orde, dus vaak ook de verzekering. Momenteel is Sjipit in gesprek met enkele verzekeraars en worden alle opties omtrent verzekeren verkend. Zodra er meer bekend is zullen we dit uiteraard communiceren. Tot die tijd zijn goederen niet verzekerd via Sjipit.

De app of website vraagt me om een verificatiecode in te vullen. Maar ik heb niks ontvangen?

Er is een e-mail gestuurd naar het e-mailadres wat je ingevuld hebt tijdens het registreren. Controleer eerst in je profiel of het e-mailadres correct is geschreven. Kijk vervolgens in je e-mailprogramma in de map met ongewenste items of de spam folder. Kun je dan nog onze e-mail met de code niet vinden, neem dan contact met ons op. Dit kan binnen de webapp aan de linkerkant bij de optie Feedback. Bij de IOS en Android app ga je naar instellingen en dan naar Feedback.

Waar kan ik de algemene voorwaarden van Sjipit vinden?

De algemene voorwaarden zijn hier te raadplegen.

Om sjipit.nl goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Bekijk voor meer informatie ons cookiebeleid. Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je akkoord bent met het plaatsen van cookies.